مطالعه تطبیقی نقوش سفالینه های شوش و سیلک
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنر
- نویسنده سمانه تدینی
- استاد راهنما فاطمه اکبری بهرام آجرلو
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1391
چکیده
با مطالعه نقوش به جای مانده از آثار هنری هزاره های پیش از تاریخ علاوه بر مشاهده ی باورهای فرهنگی مشابه، سنت های هنری و الگوهای مشترکی را در خلق آثار هنری مناطق مختلف این سرزمین پهناور خواهیم یافت. گستره ی عظیمی از این نقوش بر تن پیکره های سفالینی نقش بسته است که همچون مدارکی مکتوب، شیوه ی معیشتی و آئین های سنتی پیشینیان ما را معلوم می دارد. برای مطالعه ی این منابع تصویری نخستین خاستگاه های سفال منقوش یعنی سیلک و شوش را در نظر گرفته ایم. در خصوص چگونگی استقرار و طبقه بندی لایه های تپه های باستانی شوش و سیلک مباحث و نظریه های فراوانی وجود دارد، لیکن تا کنون پژوهشی در زمینه تطبیق نقوش با یکدیگر صورت نگرفته است. بنا بر این ضروری می نمود که این کار به شیوه ای عملی انجام پذیرد تا ضمن یافتن شباهت ها و تفاوت ها، گامی در مسیر اثبات وجود الگوهای فرهنگی یکسان در هنر ایران برداریم. این پژوهش به شیوه توصیفی- تطبیقی صورت گرفته است. در مقایسه و تطبیق نقوش سفاینه ها ابتدا مختصری در خصوص تپه های باستانی شوش و سیلک و لایه های آن ها گفته شده و پس از آن شاخصه هایی از قبیل جنس خاک سفال، شکل ظروف و تنوع نمونه ها در هر دوره به ترتیب بررسی شده است. پس از آن شرح کاملی از خوانش نمونه های مربوط به هزاره چهارم پیش از میلاد در شوش و سیلک ارائه شده و در نهایت به تطبیق گروه نقش های موجود در دو منطقه پرداخته ایم. در مطالعه تطبیقی نقوش پی بردیم که نقش مایه های بسیاری در گروه های جانوری، هندسی، گیاهی و انسانی در هر دو منطقه به وفور ترسیم شده و در پاره ای موارد شباهت هایی نیز یافته شد. در کلیه این گروه نقش ها وجود روح مشترکی به چشم می خورد، با این تفاوت که آنچه در نقوش سیلک حالت سر زندگی و هیجان را القا می کند، در شوش کیفیتی آرمانی و ایستا پیدا کرده است.
منابع مشابه
مطالعه تطبیقی نقوش سفالینه های شوش و سیلک
یکی از راه های دستیابی به فرهنگ و دانش بشری، مطالعه ی هنر تمدن های گوناگون است. در شناخت تمدن ایران نیز، شوش و سیلک از اهمیت والایی برخوردار است و سفالینه های منقوش آن، بر تارک موزه های جهان می درخشند. بنابراین ازآنجایی که ایران از پیشگامان سفالگری در جهان است. این پژوهش سعی دارد به شیوه ی توصیفی- تحلیلی و تاریخی، علل توجه جهانیان به این سفالینه ها را بررسی کند که شامل نقوش جانوری، گیاهی و هندس...
مطالعه تطبیقی- تحلیلی نقوش سفالینه های آقکند با نقوش منسوجات قرن های چهارم تا ششم ه.ق.
The Aghkand potteries have high position in the classification of pottery types of the early Islamic period. Since the researchers assess the start and use of Aghkand potteries from the 4th century to the mid of the middle Ages of Islamic period, so in this paper we perused the comparison of pottery designs of Aghkand and textile designs of Buyid and Seljuk periods that lie in the interval. Whi...
متن کاملمطالعه تطبیقی- تحلیلی نقوش سفالینه های آقکند با نقوش منسوجات قرن های چهارم تا ششم ه.ق.
سفالگری یکی از دیرینه ترین هنرهایی است که تجلی گاه باورها، اساطیر و جهان بینی تمدن های بشری به شمار می آید و نقوشی که بر سفال نقش می بندد، معرف میراثی است که در آن بستر به وجود آمده است. هنر سفالگری در طی نخستین سده های اسلامی، غنا و ارزشی بیش از پیش یافت. در طبقه بندی انواع سفالینه های دوره اسلامی، سفال های نوع آقکند از جایگاه ویژه ای برخوردارند. در مقاله حاضر، سعی شده تا پس از ترسیم پیش زمینه...
متن کاملبررسی وتحلیل مبانی طراحی نقوش سفالینه های سیلک
فرهنگ و تمدن سیلک کاشان ، با در برداشتن استقرارهای متوالی از اواسط هزاره ی ششم ق.م تا اوایل هزاه ی اول ق.م ، از جمله فرهنگ های مهم فلات ایران محسوب می شود .شاید بتوان گفت بارزترین خصیصه ی هنری این فرهنگ کثرت و تنوع در نقوش به کار رفته بر روی سفالینه هایش می باشد . در این رساله تلاش نموده ایم که اصول و روش طراحی این نقوش را در هر دوره بررسی و تحلیل نماییم. چیزی که مشخص است ، این نقوش چه از نظر س...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر اسلامی تبریز - دانشکده هنر
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023